Annons
Ann-Christine Schmidt jobbar med forskning, utveckling och innovation på Skellefteå Kraft. Foto: Beta Technologies / Paulina Holmgren

Skellefteå Kraft och Northvolt om elektrifierad flygtrafik: ”Som en perfekt storm där alla bidrar”

SAMHÄLLE För både Skellefteå Kraft och Northvolt har det varit självklart att vara med i satsningarna som görs kring elektrifiering av flygtrafiken. “Det är som en perfekt storm där alla bidrar till något stort”, säger Ann-Christine Schmidt som jobbar med forskning, utveckling och innovation på Skellefteå Kraft.

Annons

Utan det kommunägda energibolaget Skellefteå Kraft och batteriproducenten Northvolts kopplingar till Skellefteå hade dagens satsningar på elektrifiering av flygfarkoster knappast varit genomförbar, åtminstone inte i den hastighet som nu pågår.

För båda aktörerna har det varit självklart att haka på – både för att det bidrar till hållbara transportlösningar, men även för att det affärsmässigt kan bli mycket lönsamt.

För oss hade det varit dumt att inte utforska det.

– För oss hade det varit dumt att inte utforska det. Transportsektorns behov av omställning är ett av våra fokusområden, säger Ann-Christine Schmidt, Fui-koordinator på Skellefteå Kraft.

Annons

Skellefteå Kraft har sedan tidigare varit med i Kvarkenrådets projekt FAIR som tittar på framtidens transportmöjligheter i hela övre norden, men det som nu händer på hemmaplan är delvis annorlunda, säger Ann-Christine.

Ambitionen i Skellefteå är att springa snabbare mot kommersiell trafik.

– Ambitionen i Skellefteå är att springa snabbare mot kommersiell trafik, och vi har bra förutsättningar för att göra det här. Dels har vi bra förutsättningar i vår egen flygplats, och dels bra samarbeten med olika aktörer som kan och vill medverka till en omställning, som till exempel Northvolt, säger hon.

Affärsmässig vinning

För Northvolt är satsningen dels en del i att bidra till elektrifieringen i Skellefteå, och dels vara med och skapa globala, hållbara och elektrifierade exempel för all logistik runt fabriken Northvolt Ett.

– När Robert sa att han tänkte satsa på elflyg och engagera Henrik Littorin för att leda det kändes det ganska självklart att de skulle lyckas så bra som de hittills har gjort, säger Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt.

Annons

De ser även en affärsmässig vinning i att infrastruktur för elflyg utvecklas.

Vi ser det som en väldigt intressant möjlighet.

– Vi ser det som en väldigt intressant möjlighet, och har nyligen förvärvat Silicon Valley-bolaget Cuberg som just utvecklar extremt energiintensiva batterimodeller som passar för flygfart, säger Anders.

Arctic Center of Energy

Förutom Northvolt och Skellefteå Kraft är dessutom ännu fler aktörer engagerade i utvecklingen. I utbildnings- och forskningssatsningen Arctic Center of Energy (ACE) finns förutom de två nämnda företagen även Skellefteå kommun, Luleå tekniska universitet, och det statligt forskningsinstitut Rise med.

– Där bygger vi en stor kompetensplattform som både ska ha en utbildnings- och en forskningsdel. Det här kommer att bidra till att Skellefteå blir en ort i framkant gällande den omställning som nu sker, säger Ann-Christine.

Annons

Det känns som en perfekt matchning med alla dessa aktörer?

– Jag skulle mer säga att det är som en perfekt storm där alla bidrar till något stort. Mångfalden bland de inblandade är så stor, och det är fantastiskt att vi kan göra det här i Skellefteå, säger Ann-Christine.

Artikeln är en del av Megafonen nr 9 – 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons